Een goed zakelijk portret, daar gaat dit over?
Het gaat over het creëren van goede zakelijke portretten voor bedrijven. Dat kan zijn een portret van een personeelslid, een CEO van het bedrijf, de raad van bestuur, etc. Ik heb daar zo mijn gedachte en methodes voor om dit goed te kunnen doen. Maar ik dacht ik vraag aan Chat-GPT een definitie op te stellen voor het creeren van een goed zakelijk portret.
Dit beschrijft Chat-GPT hierover:
“Definitie van het creëren van een goed zakelijk portret:
Het creëren van een goed zakelijk portret houdt in het vastleggen van een professionele en representatieve afbeelding die de identiteit, persoonlijkheid en expertise van een persoon op een authentieke en visueel aantrekkelijke manier weerspiegelt.
Dit portret wordt gemaakt met als doel vertrouwen en geloofwaardigheid uit te stralen en effectief te communiceren binnen een zakelijke context, zoals op een website, LinkedIn-profiel of andere professionele platforms. Het proces omvat aandacht voor belichting, compositie, achtergrond, kledingkeuze en houding, afgestemd op de gewenste uitstraling en het specifieke doel van de fotografie.”
Foto’s in opdracht van Marktlink.
Wis en waarachtig! Wat een uitstekende formulering. Dit is bijna letterijk mijn persoonlijke vertaling van de definitie van een goed zakelijk portret.
En dan gaat het met name om de identiteit van de persoon, zijn of haar persoonlijkheid en het uitstralen van vertrouwen. Want eerlijk is eerlijk...de eerste indruk telt! Maar dat is dan nog maar de helft van je portret. Want naast de uitdaging om de geportretteerde zichzelf te laten zijn komt het technische aspect om de hoek kijken. Dus besteed ik veel tijd en aandacht aan belichting (de juiste apparatuur), de juiste belichtingstechnieken (een professionele fotograaf kent de basis belichtingstechnieken) en compositie. Zelfs wanneer ik zeer weinig tijd met de geportretteerde heb doe ik mijn uiterste best om door compositie, gebruik van licht én een goed gesprek het model zo authentiek mogelijk in beeld te krijgen.